Ik wil bijdragen om evenementen groener te maken en als evenemtenbureau samen met opdrachtgevers, leveranciers en deelnemers bewuste keuzes te maken. Maar hoe pak ik dit aan?

Per definitie is een evenement niet duurzaam of ik kan zeggen: “Een duurzaam evenement is een evenement dat niet georganiseerd wordt”. Van deze laatste zin gaat mijn evenementenhart niet sneller kloppen. Ik weet wat de impact is van live contact tussen mensen, hoe belangrijk dit is voor ons welzijn en welke resultaten en beleving evenementen opleveren.

Aan de slag!

Niets doen is geen optie. Het gaat om het maken van bewuste keuzes bij het ontwikkelen en organiseren van elk evenement. Het is een kwestie van gewoon doen! Elk volgend evenement wil ik niet alleen onvergetelijk en succesvol maken, maar ook groener. In deze blog deel ik krachtige inzichten en praktische tips om uw volgende bedrijfsevenement te veranderen in een groener event. Een event dat een inspiratiebron wordt voor anderen.

Lees verder en ontdek hoe u de kracht van duurzaamheid kunt benutten vanuit onze ervaring in uw evenementenstrategie. Als we starten met onderstaande tips en bewustwording, komen we steeds een stapje verder.

#1    Een goed registratiesysteem

Een goed registratiesysteem helpt bij het verminderen van het aantal no-shows bij evenementen. Door een efficiënte registratieprocedure en follow-up berichten, kunt u de betrokkenheid van de deelnemers vergroten en hun in intentie om aanwezig te zijn versterken. Minder no-shows betekent minder verspilling van middelen als voedsel, materialen en energie.

Zorg voor een duidelijke afmeldlink. Dit draagt bij aan de juiste aantallen waarmee een cateraar rekening houdt om verspilling te voorkomen.

#2     Carpoolen

Moedig deelnemers aan om te carpoolen. Zet in de uitnodiging een carpoolapp. Bijvoorbeeld www.slinger.to Waarbij deelnemers ritten kunnen aanbieden voor een specifieke datum en tijdstip.

#3     Openbaar vervoer

Verstrek in het uitnodigingstraject informatie over het openbaar vervoer, nabijgelegen haltes en stations. Bied eventueel een elektrisch pendelbusje aan vanaf het station naar de locatie.

#4     CateringDuurzame catering

Wij werken samen met een cateraar die live op locatie kookt. 60% wordt voorbereid, de laatste 40% wordt terplekke gemaakt. Zo wordt er nooit teveel gemaakt, garanderen wij de doorloopsnelheid en is er “zero waste”.

 

#5     Promotiematerialen

Mocht u toch materialen hebben dan eenmalig gebruikt?  www.re-banner.nl  maakt van vlaggen, spandoeken en banieren nieuwe producten. Dit levert gelijk een mooi relatiegeschenk op na het evenement.

#6     Badges en Keycords

Gebruik recyclebare of herbruikbare badges in plaats van plastic.

Papieren keycord of entreebandje gemaakt van hennep, dat is voorzien van bloemzaadjes. Zo kunt u na gebruik het bandje in de grond poten en heeft de deelnemer er na gebruik nog

#7     Goodybagbuffet

Geef de deelnemers geen tasje met inhoud die ze thuis voor de helft weer weggooien. Maar maak een goodybagbuffet. De deelnemers kiezen zelf wat ze interessant vinden om mee te nemen.

#8     Dopper

Laat deelnemers een eigen dopper meenemen die ze kunnen vullen bij het evenement in plaats van plastic flesjes uit te delen.

#9  Ecoplant

Deze Co2 neutale zonnepanelen zorgen voor het opwekken van zonne-energie. Het is plug en play en voorziet apparaten van stroom en draait met de zon mee. Het assisteren van elektronica zoals foodtrucks, e-lockers en powerbanks.

#10   Locatiekeuze

Kies een locatie die goed toegankelijk is met openbaar vervoer of centraal gelegen is. Een locatie die duurzaamheid ondersteunt. Denk hierbij aan afvalverwerking, energieverbruik, milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen, oplaadstations.

Door deze tips te volgen, kunnen zakelijke evenementen niet alleen effectief zijn, maar ook bijdragen aan een duurzamere toekomst. Het zijn eenvoudige kleine stappen die zorgen voor bewustwording en leiden tot verandering.

Vestig in de communicatie naar uw deelnemers vooraf, tijdens en na het evenement aandacht op duurzaamheid. Het begint bij bewustwording. Een voorbeeld waarbij het gesprek tijdens het evenement tussen de deelnemers zeker op gang komt is de inzet van de  eetbare koffiebeker.

Wilt u met ons samenwerken voor de organisatie van een duurzaam event? Wij drinken graag samen met u een eetbare bak koffie. Stuur een email naar evelien@planxevents.nl.